امروز: سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

شرح دعای روز بیست و یکم رمضان


روزه اي كه فقط صرف نخوردن و نياشاميدن است و چشم و گوش روزه دار نيستند، مثل حركت اسب آسياب می باشد.

 مرحوم آيت الله مجتهدي تهراني در شرح دعاي اين روز مطالبي بيان كرده كه در اين مجال مي خوانيم.

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إِلَي مَرْضَاتِك دَلِيلاً
خدايا يك راهي براي من پيدا بشود كه تو از من راضي بشوي، در حديث آمده است كه اگر مي خواهيد بدانيد كه آيا خدا از شما راضي هست يا نه؟ به خودت نگاه كن ببين كه آيا از خدا راضي هستي يا نه؟ اگر تو از خدا راضي هستي خدا هم از تو راضي هست و اگر راضي نيستي و ته دلت اعتراض داري كه چرا فلاني دارد و من ندارم بدان كه خدا هم از تو راضي نيست. غالب ما در زندگي اينطور هستيم كه مي گوئيم چرا خدا به من مال و اموال و.. نداده و به فلاني داده است!؟

در روايت آمده است كه «انتم كالمرضي و رب العالمين كالطبيب» شما مثل مريض هستيد و خدا هم مثل طبيب است. الان در بيمارستان ها در يك اتاق ده نفر يا بيشتر بستري هستند و طبيب به هر يك دستور العمل خاص او را مي دهد و هر مريضي برنامه غذايي خاصي دارد، بعض از مريض ها هم برنامه پرهيز از غذاهاي خاص را از طرف دكتر دريافت مي كنند، اگر طبيب گفت: به آقاي فلاني فلان غذاي خاص را ندهيد، آيا مريض با دكتر گلاويز مي شود و شكايت مي كند كه چرا من نبايد غذاي مورد علاقه ام را بخورم؟ يا اطاعت مي كند و تشكر؟ اگر عاقل باشد از دكتر تشكر مي كند و هيچ چون و چرايي نمي كند نسبت ما هم بخدا مثل همان طبيب و مريض هست و ما هم بايد از خدا تشكر كنيم بخاطر خيلي از ندادها، اگر مي بينم كه با جناق و فاميلم مال و اموال فراوان دارند و من ندارم خداوند مصلحت من را مي خواسته است، اگر از خدا راضي شدي خدا هم از تو راضي مي شود و اگر راضي نشدي شروع به غيبت از فاميل و آشنا مي كني كه اگر فلاني مال و اموال دارد از راه حرام بدست آورده است و بدانيم كه منشاء غيبت حسادت است و تا ريشه حسادت به واسطه راضي بودن از خدا قطع نشود اين حال وجود خواهد داشت.

بايد سعي كنيم حسادت را از دل بيرون كنيم و روزه ما روزه خواص باشد كه چشم و مو و پوست وهمه اعضاء و جوارحم در حال روزه باشند، كساني كه روزه مي گيرند و فقط به نخوردن و نياشاميدن اكتفاء مي كنند مثل اسب آسياب هستند كه هر چه راه مي روند با زهم سر جاي اولشان هستند.

آقايي نقل مي كرد؛ سال ها قبل در مشهد كاروانسرايي بود و آسياباني، آسيابان بر گردن اسب خود زنگوله اي آويزان كرده بود خيلي سر و صدا هم داشت به او گفتم چرا اين را بسته اي و اعصاب مردم را به هم مي ريزد.ايشان گفت: اين را بسته ام كه اگر حيوان ايستاد متوجه بشوم گفتم: اگر ايستاده بود و گردنش را تكان داد ، تو از كجا متوجه مي شوي كه او دارد كار مي كند يا گردنش را تكان مي دهد؟ گفت: تو را به خدا اين پدر سوختگي ها را به اين حيوان ياد ندهيد.

اسب عصاري و آسياب از صبح تا غروب حركت مي كند و آخر شب كه نگاه مي كند مي بيند كه سر جاي اولش هست و فقط دور خود گشته است. روزه اي كه فقط صرف نخوردن و نياشاميدن است و چشم و گوش روزه دار نيستند، مثل حركت همين اسب آسياب هست و از روزه هيچ بهره اي جز گرسنگي و تشنگي نمي برد و در جا مي زند و اول ماه و آخر ماه رمضان هيچ تفاوتي نكرده است

در حديث آمده است؛ كساني كه جاهل هستند، و روزه حقيقي نمي گيرند و عبادت خالص انجام نمي دهند مثل «حمار الطاحونه» هستند.

در حديث آمده است كه سگ ده خصلت خوب دارد، يك صفت او اين است كه از صاحبش راضي است، هر چه به او بدهند گله نمي كند و راضي است؛ وفا دارد و صاحب خودش را رها نمي كند [5]. ولي ما اگر دو مرتبه دعا بكنيم و مستجاب نشود در خانه خدا را رها مي كنيم؛ اين صفات خوب را ياد بگيريم

شيخ عباس قمي ( ره ) در كتاب سير المنازل، مقامات العليه داستاني نقل مي كند: عابدي بود كه در كوه هاي لبنان عبادت مي كرد و هر شب از عالم غيب براي او افطاري آماده مي شد، تا اينكه شبي براي او افطاري نيامد و اين شخص عابد از كوه پايين آمد و در خانه گبري رفت و در آن جا هم سگي زندگي مي كرد؛ عابد از گبر تقاضاي نان نمود و آن گبر كافر سه قرص نان به او داد، سگ به دنبال عابد آمد و عابد يكي از سه قرص نان را به او داد ولي باز هم سگ به دنبال عابد مي آمد و ناچار قرص دوم نان را هم به سگ داد ولي باز هم سگ به دنبال عابد مي آمد و بالاخره عابد عصباني شد و گفت: تو چقدر بي حيا هستي؟! من از صاحب تو سه قرص نان گرفته ام و دو تاي آن را به تو داده ام ولي باز هم تو مرا رها نمي كني؟! سگ بصدا درآمد و گفت: تو بي حيا هستي، من سالها بر در خانه اين گبر بوده ام و خيلي وقت ها به من غذا نداد ولي با وجود اين او را رها نكردم ولي تو يك شب بي غذا ماندي از پاي كوه آمدي در خانه گبر و صفت خوب ديگر سگ اين است كه در شب كم مي خوابد « لاينام بالليل الا قليل »

وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّيطَانِ فِيهِ عَلَي سَبِيلاً
خدايا كاري كن كه شيطان در ماه رمضان و بعد از آن به من راه پيدا نكند حالا اگر بخواهيم شيطان به ما راه پيدا نكند چه بايد كرد

د ر حديث آمده است، سه طايفه اند كه شيطان با ايشان كار ندارد « ثلاثه معصومون من ابليس و جنوده » يكي« الذاكرون لله» كسي كه ياد خدا باشد و ديگري « المستغفرين بالاسحار » كساني كه در سحرها استغفار مي كنند و سوم « الباكون لله » كسي كه از خوف خدا گريه مي كند. شيطان با او كاري ندارد.

وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَ مَقِيلاً
خدايا بهشت را منزل من قرار بده و آسايشگاه ما را بهشت قرار بده؛ اگر با ايمان از دنيا برويد شفاعت شامل حالتان مي شود و اهل بهشت مي شويد

يا قَاضِي حَوَائِجِ الطَّالِبِين
اي خدايي كه حوايج طالبين را تو برآورده مي كني.


كد خبر: 17255  |  تاریخ درج خبر: 96/03/27  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا