امروز: سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

شرح دعای روز بیست و دوم رمضان


در دعاي روز بيستم و دوم ماه مبارك رمضان مي خوانيم: «اللهمّ افْتَحْ لي فيهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل عليّ فيهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْني فيهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِكَ واسْكِنّي فيهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِكَ يا مُجيبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّين.»(خدايا بگشا به رويم در اين ماه درب هاى فضيلت و فرود آر برايم در آن بركاتت را و توفيقم ده در آن براى موجبات خوشنوديت و مسكنم ده در آن وسط‌ هاى بهشت اى اجابت كننده خواسته‌ها و دعاهاى بيچارگان.)

 مرحوم آيت الله مجتهدي تهراني در شرح دعاي اين روز مطالبي بيان كرده كه در اين مجال مي خوانيم.

منظور از ابواب چيست؟


در اين دعا از خداوند خواستاريم كه درهاي فضل و كرم خود را بر روي ما بگشايد، حال مي خواهيم بدانيم كه منظور از ابواب چيست؟ اگر به ظاهر آن نظر اندازيم مي بينيم كه ابواب همان موانعي هستند كه براي واردشدن به مكان هاي مورد نظر نياز به فتح و گشودن آنها داريم كه براي فتح و گشودن آنها نيز نياز به مفتاح و كليد داريم آن هم كليدي كه مخصوص در مورد نظر باشد چرا كه اگر كليد هر در جاي خود قرار نگيرد آن در گشوده نمي شود مگر اينكه شاه كليد داشته باشيم كه آن كليدي است كه تمام درها را مي گشايد.

اگر به بطن آن نظر كنيم منظور از ابواب (درب ها) همان درب ها و ورودي هايي است كه بر اساس رضا و خشنودي خداوند و يا خشم و غضب او باز مي گردد، به فرض مثال: هنگامي كه بنده اي گناه و معصيتي در برابر پروردگار خويش انجام مي دهد آنگاه است كه آن معصيت و گناه سبب گرديده است تا يكي از درب هاي خشم و غضب الهي بر روي او باز گردد كه كليد بازشدن اين درب انجام آن گناه مي باشد.

منظور از فضل الهي چيست؟

براي آنكه مختصرا از فضل الهي صحبت به ميان آوريم اشاره مي نماييم به دو آيه از قرآن كريم « وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيطَانَ إِلَّا قَلِيل”» (نساء /83) يعني: "و اگر فضل و رحمت الهي شامل حال شما نبود همانا جز اندكي همه از شيطان پيروي مي كرديد"‌. «فَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ”» (بقره/64) يعني: "پس اگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود البته در شمار زيانكاران عالم بوديد".

همانطوري كه در آيه اول مشاهده مي نماييم خداوند (عزوجل) مي فرمايد: اگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود جز اندكي همه از شيطان پيروي مي نموديد، و اين را مي دانيم كه پيروي از شيطان برابر است با ضلالت و گمراهي و ورود به خشم و غضب الهي؛ و فضل خداوند، توفيق و عنايتش به بندگان و راهنمايي آنان به سوي عبادت و اطاعتش مي باشد.

« يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ» (يونس/25) يعني: "(خداوند) هركه را بخواهد به راه مستقيم هدايت مي نمايد"‌ به طوري كه در قرآن مي فرمايد: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ”» (بقره/168) يعني: "و از وسوسه هاي شيطاني پيروي نكنيد، به درستي كه او براي شما دشمني آشكار است"‌ و در آيه دوم كه مي فرمايد: اگر فضل و رحمت خداوند بر بندگانش نبود و آنها را هدايت نمي نمود به حقيقت كه آنان از شيطان پيروي نموده و مورد غضب الهي واقع مي شدند و دوزخ بر آنان واجب مي گشت و در حالي كه از زيانكاران شده بودند چراكه «ان الانسان لفي خسر»(عصر/2) يعني: " به درستي كه انسان در خسران و زيان است"‌. پس فضل خداوند به بندگانش همان هدايت به صراط مستقيم است هدايتي كه درب هاي رحمت و بخشش خداوند را بر روي بندگانش مي گشايد كه ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم كه ابواب فضل و رحمتش را بر روي ما بگشايد.

بركات الهي

«و انزل علي فيه بركاتك»؛ و در اين روز بر من بركاتت را نازل فرما. در اول دعا از خداوند درخواست نموديم كه درب هاي فضل و رحمتش را بر روي ما بگشايد، زيرا هنگامي كه دربهاي فضل و رحمت او بر روي بندگان گشوده شود؛ آنگاه است كه بركات و رحمات الهي بر سر بندگان فرود مي آيد كه اگر بخواهيم به آن بركات اشاره نماييم آنها را به دو دسته تقسيم مي كنيم: 1- بركات مادي 2- بركات معنوي ، كه بركات مادي شامل جميع نعمتهايي است كه انسان از آنها به عنوان مايحتاج زندگي خود استفاده مي نمايد مثل (آب، ميوه جات، سبزيجات و...) و بركات معنوي شامل نعمتهايي است كه انسان از آنها به عنوان راه و وسيله اي براي تقرب به ذات اقدس الهي استفاده مي كند مثل (توبه، استغفار، ذكر، دعا و...) كه ما نيز از خداوند در اين روز مي خواهيم كه بركاتش را بر سر ما بباراند.

آنچه كه موجب رضايت الهي است

« وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ»؛ خدايا من را به اموري كه مورد رضاي توست موفق بدار، اهل دعا و دستگيري از ديگران باشم. كاري بكنم كه خدا از من راضي بشود. با توجه به آيات و روايات رضايت خداوند در اين است كه بنده مؤمن از دستورات خداوند و رسولش اطاعت نموده و در انجام آنها قصور نورزد « وَ اَطيعوالله وَ الرَّسول لَعَلَّكُم تُرحَمون» (آل عمران/132) يعني: "و از حكم خدا و رسول او فرمان بردار باشد تا مشمول رحمت و لطف خداوند گردد".‌ و به صورت جامع تر انجام واجبات و ترك محرمات الهي است كه موجبات رضايت الهي را از بندگان خويش فراهم مي سازد. تا به درجه «رضي الله عنهم و رضوانه ذلك الفوزالعظيم» يعني: "خداوند از آنان راضي است و آنان از پروردگار خويش مي خواهند كه به اين رستگاري عظيم است»‌ دست يابند كه ما نيز از خداوند در اين روز خواستاريم كه ما را موفق بدارد تا اينكه به رضا و خشنودي او دست يابيم.

ميانه بهشت جايگاه چه كساني است

« وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ»؛ خدايا من را در وسط بهشت ساكن كن، شايد وسط بهشت محل سكونت اولياء الهي است كه آن را از خدا درخواست مي كنيم. همان طور كه مي دانيم خداوند در قرآن مي فرمايد: « إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ...»‌ (بقره/186) يعني: "هنگامي كه بندگان من از تو در مورد من سئوال مي كنند، بگو كه من نزديك (آنها هستم) و اجابت مي كنم دعاي كساني را كه مرا مي خوانند و از من درخواست مي كنند". پس ما نيز در اين روز از خداوند خواستاريم كه ما را از خشم و غضب خود دور ساخته و به بهشت برينش كه سرچشمه رضايت اوست، داخل سازد. « يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّين»؛ اي خدايي كه دعاي مضطرين را اجابت مي كني، دعاهاي امروز را در حق من مستجاب كن.

نماز شب بيست و سوم رمضان


نمازهاي مخصوصي براي هر شب ماه مبارك رمضان ازاميرالمومنين (عليه السلام) روايت شده و ثواب هاي زيادي براي هر شبي ذكر فرموده اند. اين نمازهاي مستحبي تماما دو ركعت دو ركعت خوانده مي شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جايز است، لكن ايستاده افضل است.نماز شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان، هشت ركعت (چهار تا دو ركعتي) است كه در هر ركعت بعد از حمد هر سوره كه بخواهي مي توان يك مرتبه خواند و اميرالمومنين (عليه السلام) در ثواب آن فرمود: گشوده شود از براي او درهاي آسمان.


كد خبر: 17261  |  تاریخ درج خبر: 96/03/27  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا