امروز: چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴

معنای سیاست چیزی جز اطاعت نیست/ تلاش امت ها واگذاری حاکمیت به حاکمان مشروع باشد


دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که امروز اگر کسی تاریخ را بخواند، در می یابند که معنای سیاست چیزی جز اطاعت نیست، گفت: سیاست به معنای اطاعت از کسانی است که فرمانشان روا و مطاع است.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت الله محسن اراکی، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات اصول فقه نظام در مدرسه علمیه سلیمانیه به انواع دلالت دلیل بر حکم مربوط به فقه نظام پرداخت و با بیان این که دلالت لفظی بر حکم مربوط به فقه نظام یا مکلف کلان آنجایی مطرح است که فرد ذاتا نمی تواند آن فعل را انجام دهد، گفت: در این صورت حکم مربوط به آن با مشارکت جمع متعلق به فقه نظام یا مکلف کلان می شود.
وی با بیان این که در عبارت وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ، «وقاتلوهم» اشاره به مشارکت جمع دارد، تصریح کرد: اصولا یک نفر به تنهایی نمی تواند قتال کند و این حکم فی نفسه حکم دسته جمعی و از احکام جماعت است.
خطابِ جهاد به عنوان تکلیف جمعی، به مکلف کلان است
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که جهاد از تکالیف جمعیه است یعنی جمع باید جهاد کنند و با عمل تک فردی جهاد نمی تواند صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: در اینجا نیز موضوع حکم و خطاب مکلف کلان است که امکان دارد خطاب عام بوده و مکلف کلان نباشد اما ذات الفعل فعلی است که با دلیل جمعی می توان حکم عقلی وجوب عملی و اقامه اسلامی را اثبات کرد.
آیت الله اراکی با بیان این که ملاک فقه نظام یا حکم در اینجا به فقه نظام ثبوتی مربوط است، اظهار کرد: ذاتا فعل فعل، جمعی است و فاعل این فعل جمع مومنین یا جامعه ایمانی هستند؛ در حقیقت ذاتا فعل فعلی است که شامل جماعت مومن می شود و وقتی چنین جمعی شد حکم فقهی به مکلف کلان و فقه نظام مرتبط می گردد.
وی با بیان این که مکلف کلان زمانی است که جمع به هم پیوسته ای شکل گرفته، نظمی بین آنان حاکم شود و این حکم فقهی مرتبط با نظام اسلامی است، اظهار کرد: اقامه صلاه جز عمل به ارکان دینی است و اقامه صلاه نیز عمل جمعی است.
ضرورت قیام دسته جمعی جامعه ایمانی برای اقامه قسط و عدل
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که در این راستا قیام برای اقامه قسط در جامعه چیزی است که با عمل دسته جمعی صورت می گیرد ، توضیح داد: این امر آنطور است که خداوند متعال پس از فروکش طوفان، زمینه را برای اقامه قسط توسط نوح فراهم کرد و امر اقامه حکم وارد شده به وی حکم کار دسته جمعی دارد. همچنین قالب آیاتی که در مکه نازل شده، خطاب های فردی است چراکه هنوز حکومتی در کار نبوده و جمع جامعه اسلامی به جمع واحد تبدیل نشده بود.
آیت الله اراکی با بیان این که معتقدیم از حضرت اسماعیل به بعد همواره حکومت عدل و حاکمیت ائمه اطهار(ع) همواره برقرار بود آنطور که در دوران اسماعیل، خلفا و اوصیای ابراهیم بر مکه حکومت می کردند، بیان کرد: گاهی این حکومت توسعه پیدا می کرد و گاهی تنگنایی داشت اما به طور کلی از دستور انبیا و اوصیا اطاعت شد.
وی افزود: متاسفانه تدوین تاریخ به وسیله اطرافیان بنی امیه صورت گرفته و بسیاری از وقایع را پوشانیده، تحریف کرده یا به طور صریح و شفاف بیان نکرده و به بیان اقامه توحید بالعمل نپرداخته است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که دعای ابراهیم دعای اقامه حکومت محمدی است، افزود: دعای ابراهیم آن است که به مسئله بعثت رسول الله(ص) اشاره دارد و سرانجام آن نیز اقامه صلاه به عنوان یکی از زیر شاخه های مکلف کلان می شود.

معنای سیاست چیزی جز اطاعت نیست/ تلاش امت ها واگذاری حاکمیت به حاکمان مشروع باشد
آیت الله اراکی با بیان این که امروز اگر کسی تاریخ را بخواند در می یابد که معنی سیاست چیزی جز اطاعت نیست، تصریح کرد: فرمان و دستور دست کسی است که حاکم می باشد و سیاست نیز به معنای اطاعت از دستور فرمانروایان و آن کسانی است که فرمانشان روا و مطاع است.
وی با بیان این که بر اساس بیان خداوند متعال امر الهی از آن اوست و هیچکس در جهان حق دستور ندارد، یادآور شد: خداوند متعال اینطور بیان می کند که این حق تنها از آن اوست؛ در این راستا اگر ملت ها حکومت را به شخصی که حکومت بر اساس مبانی الهی ندارد، واگذار کنند این قدرتی که امانت الهی بوده است، نابود می شود.
واگذاری حاکمیت به عنوان امانت الهی به حاکمان غیرمشروع تضییع حق است
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که بر اساس تفسیر روایی در منابع شیعه و اهل سنت این امانت حکومت را اگر به غیر اهلش دادند تضییع حق اتفاق افتاده و این قدرت امانتی الهی است، گفت: بنابراین نباید امانت را به غیر اهلش داد چرا که این واگذاری امانت الهی به مستکبر خیانت بزرگی است. در واقع اگر مردم این قدرت را به صاحبش دادند به رسالت خود عمل کرده اند که وظیفه اصلی و شاخص امروز مردم نیز همین واگذاری حاکمیت به حاکم دینی است.
اثبات هفتمین دلیل حکم مربوط به مکلف کلان یا فقه نظام
آیت الله اراکی با اشاره به هفتمین دلیل اثبات کننده حکم مربوط به مکلف کلان یا فقه نظام تصریح کرد: هفتمین دلیل اثبات کننده آنجایی است که ذات فعل متعلق حب، جمع باشد و دلیل با دلالت التزامی بر حکم مربوط به فقه نظام دلالت کند؛ از سوی دیگر این دلالت التزامی گاه ثبوتی است که بر تلازم معنا دلالت می کند آنطور که اگر کسی گفت آتش را خواه یا ناخواه بیافروز، باید مقدمات و التزامات آن فراهم شود. در واقع این دلالت بر علت از زیر شاخه های دلالت التزامی است.
وی با بیان این که دلالت التزامی گاهی لازم معنا و برخی وقت ها لازم بین و غیر بین است، خاطر نشان کرد: پس از تصور معنا با التفات به تلازم، تلازم بین و بدیهی می شود که اگر لازم را لازم معنا، تصور کردید با تصور تفکر طرف دیگر اعتقاد به تلازم احتیاج به استدال دارد و در اینجا الزاما با تصور معنای لفظ انسان، امکان دارد همه تفکر و اندیشه ذهنی اش منتقل نشود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان این که حکم به تلازم حکم بدیهی است و نیاز به دلیل ندارد، ابراز کرد: امکان دارد لفظی معنایی داشته باشد و این لزوم نیازمند به استدلال نباشد اما به هر حال دلالت های التزامی مبتنی بر حجیت و دلالت است.
موضوع حجیت دلالت است نه ظهور
آیت الله اراکی با بیان این که بر اساس اصول و مبانی، موضوع حجیت دلالت است نه ظهور، اظهار کرد: گاهی اینکه قضات از حرف متکلم و گوینده لوازم و نکاتی را کشف می کنند که گوینده خود متوجه آن لوازم نیست، در اینجا کلام متکلم ظهور ندارد اما دلالت دارد پس دلالت التزامی حجیت دارد و به طور کلی در هر جایی که دلالت داریم حجیت نیز مطرح است.
وی با بیان این که متکلم هر کس باشد، دلالت بر لازم معنا ثابت است، افزود: موضوع حجیت بر اساس دلالت مطابقی یا التزامی است و گاهی دلالت التزامی ثبوتی است یعنی معنای لفظ ثبوتا چه متکلم تکلم کند و چه اینگونه نباشد، با معنای دیگر تلازم دارد.

 


كد خبر: 17468  |  تاریخ درج خبر: 96/04/21  |  کد خبرنگار: 3884
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا