امروز: یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
RSS   جستجو
بستن در حال بارگذاری...
امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ ، و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»    «هيچ عزّتمندى، حقّ را فرو نگذاشت مگر اين كه به ذلّت افتاد، و هيچ ذليل و ناتوانى، حق را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد»    بحار الأنوار : ۷۸ / ۳۷۴ /۲۴
در طرح دانش افزایی اساتید علوم عقلی تبیین شد

سهم مسلمانان در رشد و پیشرفت علم منطق


استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: برخی از نظریات منطقی دانشمندان مسلمان از جمله ابن سینا از ابداعات و نوآوری های مهم در تاریخ منطق صوری محسوب می شود که هیچ سابقه ای در سنت ارسطویی نداشته است.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، دکتر لطف الله نبوی در ادامه برگزاری سلسله جلسات طرح دانش افزایی اساتید علوم عقلی که به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان برگزار می شود، عنوان کرد: منطق دانان مسلمان در قرون وسطی  و بر پایه میراث منطقی یونان نظریه ای پیچیده از قیاس های موجه زمانی را طراحی نموده و به صورت استادانه ای تفصیل داده و نتایج آن را استخراج کرده اند.
وی با اشاره به سهم مسلمانان در رشد و پیشرفت علم منطق، گفت: نظریه موجّهات زمانی به وسیله مسلمین در یک چارچوب ارسطویی یعنی در مجاورت و همراهی با پیش زمینه هایی از مفاهیم مربوط به معرفت برهانی توسعه یافت که بر مقدمات ضروری که متضمن علل فاعلی همیشگی و دائمی بود تأکید می ورزید.
نویسنده کتب «مبانی منطق جدید» و «مبانی منطق فلسفی» اظهار کرد: برخی از نظریات ابن سینا از جمله نظریه قیاس اقترانی شرطی وی از ابداعات و نوآوری های مهم در تاریخ منطق صوری محسوب می شود که هیچ سابقه ای در سنت ارسطویی نداشته است.
نبوی افزود: وقتی انسان متوجه می شود که تمامی استدلال ها و محاسبات منطقی گذشتگان صرفاً به صورت زبانی و شفاهی و غالباً با مثال هایی مبهم و بدون وجود هیچ دستگاه نمادین و حتی بدون مدل ها و شیوه های اختصاری جریان داشته، دقت و پیچیدگی نظریات آن ها را تحسین خواهد کرد.
وی با اشاره به بروز تدریجی برخی از اشتباهات در روابط دقیق بین موجّهات در نظریات منطقدانان قرون وسطی، عنوان کرد: با وجود این، مفاهیم اساسی در نظریات منطقی واضح و روشن بوده و جهات استنباطات شهودی آن ها عقلانی و درست است.
استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس قابل تبیین و توجیه بودن نظریات و صورت های استدلالی جدید از دیدگاه منطق محمولات درجه اول، منطق زمان و منطق جدید را ضروری دانست و بر عدم وجود نظام استنتاجی قوی و کارآمد در پیجویی محاسبات منطقی در منطق سنتی تأکید کرد.
نبوی در پایان گفت: ایده های روایی نزد منطقیون مسلمان به صورت کاملاً زنده ای مطرح بوده است و در مقابل این ایده ها در سنت ارسطویی متعارف مغرب زمین و در طول دوره لاتینی تاثیر و نقشی نداشته است.
گفتنی است سلسله جلسات طرح دانش افزایی اساتید علوم عقلی با مشارکت حوزه علمیه خراسان، مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد و مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود.
 


كد خبر: 17814  |  تاریخ درج خبر: 96/05/21  |  کد خبرنگار: 201020
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
دفتر فناوری اطـلاعات مرکز مدیریت حـوزه علمیه خراســان
تلفن تماس: ۳۲۰۰۸۱۱۸ ۰۵۱ - فکس: ۳۲۲۵۷۸۴۹ ۰۵۱
بالا