نشست تخصصی تحلیل تاریخی آیات غدیر برگزار شد



نشست تخصصی "تحلیل تاریخی آیات غدیر" با حضور آیت الله یوسفی غروی، استاد درس خارج تاریخ اسلام حوزه علمیه قم، به همت هیئت اندیشه ورز حوزه، جامعه و تمدن اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و با همکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، در  نشست  تخصصي « تحليل تاريخ آيات غدير» كه به همت هيئت انديشه ورز حوزه ، جامعه و تمدن اسلامي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان برگزار شد با بیان اینکه نزول حضرت جبرئیل و آیات غدیر پیش از غدیر خم بوده است گفت: رسول خدا (ص) موظف نبود که به محض نزول این آیات، جانشین خود را معرفی کند، بلکه ماذون بود با تدبیر خود اقدام کند، لذا تصمیم گرفتند در محل غدیر خم، این دستو الهی را عملی سازند.
عضو شورای برنامه ريزی رشته تخصصی تاريخ اسلام حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سوره مائده دفعتا و به طور یکجا در روز عرفه (نهم ذی حجه) حجة الوداع بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده است، ادامه داد: روایات معتبری نیز وجود دارد که بر مکی بودن سوره مائده، صحه می­گذارد؛ بنابراین آیه اکمال (آیه سوم سوره مائده)، آیه ولایت (آیه 55 سوره مائده) و آیه تبلیغ (آیه 67 سوره مائده) به طور یکجا بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده­ اند، و پیامبر اسلام مأموریت یافتند تا مصداق ولایت را به مردم بشناسانند که این مهم در غدیر خم اتفاق می­افتد.
آیت الله یوسفی غروی با بیان اینکه معنای واژه "الیوم" درعبارت "الیوم اکملت لکم دینکم" به معنای روز نیست بلکه به معنای ایامی است که این حادثه در آن رخ داده است، تصریح کرد: به عبارت دیگر خداوند چنین اراده کرده تا در این ایام دین خود را کامل کند.
استاد درس خارج تاریخ اسلام حوزه علمیه قم در ادامه به جریان صدقه دادن انگشتری امیر مومنان علی علیه السلام به نیازمند در حال رکوع، اشاره کرد و گفت: این حادثه در سال آخر عمر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حجه الوداع و در مسجد الحرام رخ داده است؛ بنابراین جریان صدقه دادن انگشتر و نزول آیه ولایت مربوط به مسجد الحرام است نه مسجد النبی و در روز هشتم ذی الحجه (روز ترویه) اتفاق افتاده نه روز 24 ذی الحجه.
آیت الله یوسفی غروی با اشاره به اینکه سوره معراج در مکه نازل شده و پیرامون شخصی است که معاد را انکار می­کند، تشریح کرد: نزول دوباره این آیه در حادثه غدیر به معنای تطبیق مصداقی بوده نه نزول تأسیسی؛ زیرا یکی از افرادی که در واقعه غدیر حضور داشت، تحمل امر امامت و ولایت بر او گران آمد و از خداوند درخواست عذاب کرد، در اینجا بود که پرنده­ ای همچون پرندگانی که سپاه ابرهه را تارومار کردند، در آسمان پیدا شد و عذاب الهی بر او نازل گردیده و موجب هلاکت آن فرد شد.
 

كد خبر: 35180  |  تاریخ درج خبر: 98/05/24  |  کد خبرنگار: 201017
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه يا ايميل)
متن:
 
كد امنيتي:       
بالا