نسخه آزمایشی  

نتیجه اعتقاد و عدم اعتقاد به غدیر، رهبری جوامع ایران و کشورهای وهابی است



عصام العماد گفت: جامعه عربستان یا ایران از لحاظ نژادی بر یکدیگر برتری ندارند ولی فرهنگ ایرانی بالاتر است، زیرا رهبری آن انسانی مؤمن، باتقوا و عالم است و این بزرگ‌ترین نتیجه عملی مسئله غدیر است.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، همایش «وارثان غدیر»، به همت معاونت تبلیغ این حوزه و با همکاری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد. 

دکتر عصام العماد، محقق علوم اسلامی، در این نشست، گفت: در روزهای اولی که شیعه شدم، روایتی از امام صادق(ع) دیدم که مسئله نماز و روزه نسبت به ولایت، فرعی است و به همین دلیل است که اگر حاکمیت جامعه سالم باشد، کل جامعه سالم خواهد ماند و این مسئله‌ای فطری است که رهبر جامعه بالاتر از همه است.
وی افزود: اما یکی از انحرافات بزرگ غیرشیعیان، خارج‌کردن مسئله مدیریت جامعه از اصول دین است و آن‌ها مسئله امامت را از مسائل فرعی هم کمتر می‌دانند و نتیجه آن وضع کنونی جوامع آن‌ها است.
وی توضیح داد: جامعه عربستان یا ایران از لحاظ نژادی بر یکدیگر برتری ندارند ولی فرهنگ ایرانی بالاتر است، زیرا رهبری آن انسانی مؤمن، باتقوا و عالم است و این بزرگ‌ترین نتیجه عملی مسئله غدیر است، وگرنه رهبر ایران هم کسی مثل رهبر سعودی بود.
این محقق، با اشاره به اینکه فرهنگ عربستان به سوی ضد خدایی کشیده می‌شود، گفت: بعد از خارج‌کردن امامت از اصول دین، مفرداتی از قرآن که رنگ سیاسی و مدیریتی جامعه داشت را به بازی گرفتند، چون بدون دستکاری در الفاظ و کلمات قرآنی، نمی‌شد امامت را از اصول دین جدا کرد، زیرا انحراف در اندیشه از انحراف در مفردات جزئی شروع می‌شود.
وی تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام، سعی شده موضوع غدیر از لحاظ محتوایی و لغوی عوض شود، زیرا ولایت در غدیر به معنی ولایت معنوی و سیاسی و علمی بوده است و اگر همان کلمات پیامبر(ص) باقی می‌ماند، مسئله ولایت امام علی(ع) کاملا مشخص بود.
عصام العماد ادامه داد: همه ادیبان و نویسندگان لغت‌نامه عربی از جمله زمخشری و ابن‌منصور، سیبویه و دیگران، معتقدند که زبان قرآن بر اساس همان زبان عربی زمان صدر اسلام است و قرآن بر خلاف سنت جامعه عربی مخصوصا جزیره محل نزول خود سخن نگفته است.
وی با اشاره به اینکه کلمه مولی در اشعار عرب قبل از نزول قرآن به معنی سرپرستی است، گفت: سید قطب متخصص زبان عربی بود و حرف‌هایی که در تفسیرش می‌زند شبیه حرف‌های شیعیان است، به همین دلیل او را متهم کرده‌اند که کتب شیعه را خوانده، در صورتی که هنگام اعدام او در سال 1966، کتب شیعه به تعداد انگشتان دست چاپ شده بود و سید قطب 15 سال در زندان بود و فقط تفسیر ابن‌کثیر را برای خواندن داشت.
وی با اشاره به اینکه کسانی که در زبان عربی تخصص دارند به راحتی تفسیر درست حدیث غدیر را می‌فهمند، افزود: وقتی به فرهنگ‌نامه سید قطب نگاه کنیم، حاکمیت را مقامی الهی می‌داند و می‌گوید این مسئله را از قرآن استفاده کرده‌ام، به همین دلیل کتاب‌های او در عربستان آتش زده می‌شود و خودش تکفیر می‌شود.
این محقق تأکید کرد: کسان دیگری که زبان عربی را به خوبی می‌شناسند مثل زمخشری نیز درباره آیه مباهله، مقام امامت را استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که زبان اهل‌بیت، زبان فطرت و سرشت آدم است. 


كد خبر: 35217  |  تاریخ درج خبر: 98/05/28  |  کد خبرنگار: 3752
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا