نسخه آزمایشی  

پاسخ اجمالی به سه شبهه پیرامون غدیر خم



همایش «وارثان غدیر»، با حضور عصام العماد و حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی، برگزار شد و به بررسی سه شبهه پیرامون غدیر خم اختصاص داشت.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، همایش «وارثان غدیر»، به همت معاونت تبلیغ این حوزه و با همکاری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی، استاد حوزه علمیه قم و پژوهشگر تقریب مذاهب، در خصوص اهمیت بحث غدیر در این نشست، گفت: مسئله غدیر، مسئله تاریخی نیست که زمان آن گذشته باشد و بحث از آن فایده نداشته باشد، زیرا مخالفان می‌گویند دیگر مهم نیست که قرار بوده حکومت دست علی باشد یا ثقیفه تشکیل شود، تاریخ هم برنمی‌گردد و هر کس خلاف کرده، روز قیامت مجازات می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بحث از غدیر بحث اسلام حقیقی است که با تمام ابعاد فقهی و اعتقادی از چه کسی گرفته می‌شود، گفت: کسی مثل ابن‌تیمیه هم خداشناسی خود را اسلام می‌داند و پیروان اهل‌بیت هم اعتقادات خود را اسلامی می‌دانند. غدیر، اسلامی حقیقی و پرجاذبه را به مسلمانان معرفی می‌کند، در مقابل اسلامی که در آن انحرافاتی به وجود آمده است.
وی با اشاره به اینکه واقعه غدیر در زندگی امروز ما مؤثر است، گفت: اگر عده‌ای پادشاه عربستان را اولی‌الامر می‌دانند بر اساس همان برداشت اشتباهی است که از جریان غدیر دارند، زیرا اسلام حقیقی پادشاهان ستمگر را اولی‌الامر مسلمانان نمی‌داند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بعد از اینکه پیامبر در جمعیتی چندین‌هزارنفری حدیث غدیر را گفتند و همه نیز آن را نقل کردند، چون نمی‌شد در اصل آن تشکیک کرد، به دلالت آن اشکال کردند؛ عده‌ای نخواستند پیام اصلی غدیر را دریافت کنند، مثلا وهابی‌ها در جزواتی که در ایام حج و عمره پخش می‌کنند اشکالاتی مطرح می‌کنند که به چند مورد آن می‌پردازیم.

شبهه اول
وی تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین حرف مخالفان اینکه واقعه غدیر ناقص نقل می‌شود، قبل از غدیر واقعه یمن رخ داده که پیامبر خدا(ص) حضرت علی(ع) را با عده‌ای به آنجا فرستادند؛ در برگشت چند نفرشان خواستند از اموال زکاتی که همراه داشتند استفاده کنند و حضرت اجازه ندادند و آن‌ها کینه پیدا کردند، پیامبر نیز در واقعه غدیر خواستند بگویند کینه نداشته باشید و حق با علی است.
وی در پاسخ به این اشکال گفت: این دو قضیه هیچ ربطی به هم ندارد و در هیچ یک از کتب اهل‌سنت که جریان غدیر را نوشته‌اند، پشت سر هم نیامده، البته بعدا بیهقی و سپس ابن‌کثیر شاگرد ابن‌تیمیه، در البدایه والنهایه، دو واقعه یمن و غدیر را پشت سر هم آوردند که خواننده خیال کند به هم ربط دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین توحیدی افزود: همچنین نسبت‌دادن چنین کاری به پیامبر خدا، نسبت‌دادن کاری غیرحکیمانه به حکیم‌ترین فرد عالم است، زیرا افرادی که از حضرت علی(ع) ناراحت بودند، حدود 8 نفر بودند و پیامبر جمعیتی را که در کمترین نقل، 40هزار نفر بوده‌اند، در گرمای بیایان نگه داشتند، آن‌هم کسانی که از حج برگشته و خسته بودند و می‌خواستند زودتر به وطن برسند.
وی با اشاره به پاسخی دیگر، گفت: همچنین کسانی که واقعه یمن را نقل می‌کنند در برخی روایات می‌گویند شکایت از حضرت علی در مدینه صورت گرفته است، یعنی بعد از غدیر خم و بازگشت از مکه؛ اگر قبل از غدیر بوده هم بسیار از آن گذشته بوده و پیامبری که در هر مجلس، همان‌جا پاسخ مسائل را می‌دادند، فراموش کرده بودند و بعد از دو سال یادشان آمد و یک‌مرتبه مردم را نگه داشتند.

شبهه دوم
وی در پاسخ این سؤال که اگر پیامبر از کلمه مولی، رهبری را موردنظر داشتند، چرا با کلمه‌ای واضح مثل امام و خلیفه آن را مطرح نکردند؟ گفت: پیامبر قبل از آن چندین مرتبه این کلمات را استفاده کرده بودند مثل جریان یوم‌الدار که می‌خواستند نزدیکان خود را به اسلام دعوت کنند و حدیث سفینه که در کتاب‌های مورخینی مثل طبری هم آمده است، البته در چاپ‌های بعدی برخی کتاب‌ها، مثل کتاب حسنین هیکل، این کلمات حذف شده است.

شبهه سوم
این پژوهشگر، در پاسخ به اشکال بعدی که چرا پیامبر در عرفه یا منا که جمعیت بیشتر بود، مسئله را بیان نکردند؟ گفت: وقتی دستوری از خداوند صادر شد باید انجام شود، چه بدانیم و چه ندانیم که چرا اینجا و در این زمان صادر شده است، علاوه بر اینکه موارد مشابه هم داریم، مثلا خلیفه دوم وقتی می‌خواست جانشینی خود را در مکه مطرح کند، به او گفتند اینجا شلوغ است و ممکن است حرفت نادیده گرفته شود، در مدینه مطرح کن! 


كد خبر: 35218  |  تاریخ درج خبر: 98/05/28  |  کد خبرنگار: 3752
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا