ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

بررسی تطبیقی سماع موتی از منظر وهابیت و دیوبندیه و پیامدهای آن



پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان « بررسی تطبیقی سماع موتی از منظر وهابیت و دیوبندیه و پیامدهای آن» در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، دفاع شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه حجت الاسلام مرتضی اکبری با عنوان « بررسی تطبیقی سماع موتی از منظر وهابیت و دیوبندیه و پیامدهای آن»، توسط حجج اسلام و المسلمین شانه چی و نقی زاده، در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، برگزار شد.
تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه انسان بعد از مفارقت روح از کالبد و بدن جسمانی، در عالمی میان عالم دنیا و آخرت، حیاتی را درک می کند و طبق گزارشاتی که از آیات و روایات به دست آمده وضعیت حیات آنان در عالم برزخ به گونه ای است که قادرند کلمات و اصوات اهل دنیا را در عالم قبر و برزخ بشنوند، گفت: در این میان وهابیان که متأثرین اندیشه ابن تیمیه حرانی و محمد بن عبد الوهاب نجدی هستند، معتقدند که کالبد مردگان در قبر هیچ حیاتی نداشته و هر گونه ارتباط بین مردگان و اهل دنیا را انکار می کنند و با برداشت نادرست از برخی از آیات همچون « انَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى» و آیه « وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ» و دیگر روایات، اصل را بر عدم سماع اموات گذاشته و دلائلی که در کتاب و سنت مبنی بر سماع مردگان دلالت می کند را به مواردی همچون معجزه و مواردی خلاف واقع حمل کردند.
وی با اشاره به اینکه جماعتی از احناف در شبه قاره هند که در برخی از آراء فکری خود، متأثر از ابن تیمیه هستند، همچون اکثر گروه‌های اهل سنت با استشهاد به آیات و روایات این باب، معتقد به سماع مردگان شدند و دلائل وهابیت در این مسئله را مورد مناقشه قرار دادند، افزود: در دو قرن اخیر در میان احناف شبه قاره هند جریان فکری خاصی به نام دیوبندیه، که بواسطه شاه ولی الله دهلوی تحت تأثیر اندیشه های ابن تیمیه بودند، به وجود آمد و جهان اسلام شاهد رشد ویژه این اندیشه در شبه قاره هند و دیگر نقاط جهان اسلام شد.
حجت الاسلام اکبری تصریح کرد: این اختلاف فکری در میان دیوبندیه و وهابیت در مسئله حیات اموات در قبر و سماع آنان موجب گردید در مسائلی همچون زیارت، توسل و استغاثه، تفاوت‌هایی را شاهد باشیم، بطوریکه وهابیان احکامی همچون بدعت و شرک بر مرتکبین این اعمال را، به دلیل اینکه آنان در قبر حیاتی ندارند و چیزی را نمی شوند، حکم تشابه به مشرکین زمان پیامبر(ص) دادند و اقدام به تکفیر و مشرک خواندن مسلمانان کردند که در این رساله با اصل قرار دادن دیدگاه غالب در دیوبندیه و وهابیت، مدعا و دلائل هر دو طیف مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در این رساله سعی بر آن شده است تا کیفیت حیات اموات در قبر و سماع اموات، نزد وهابیت که تأثیر حداکثری از آراء ابن تیمیه دارد، و دیوبندیه که تأثیر حداقلی از آراء ابن تیمیه است، مورد ارزیابی و کنکاش علمی قرار گیرد و دیدگاه‌های آنها در مسئله بیان و ادله بررسی شود، ادامه داد: نگارنده در این رساله برای بررسی تطبیقی مسئله بعد از تبیین مفاهیم کلیدی حیات برزخی، سماع اموات و بیان شناختی از وهابیت و دیوبندیه در ابتدا به بررسی تطبیقی دیدگاه وهابیت و دیوبندیه راجع به مسئله حیات برزخی در عالم قبر پرداخته، بعد از آن دیدگاه این دو طیف را در مسئله سماع اموات مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت تأثیر این دو اندیشه در برخی از مسائل همچون توسل، استغاثه و زیارت را، مورد بررسی قرار داده است.
طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان در پایان با بررسی 178 منبع علمی در این پژوهش، گفت: هیچ کدام از ادله وهابیان طبق قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) صحیح نبود و بر خلاف اندیشه آنان، ادله ی مثبت سماع اموات از قرآن کریم و سنت صحیحه پیامبر اسلام(ص) و سیره سلف و نظر علماء بزرگ اهل سنت، بر این مطلب دلالت می کند.
گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین میبدی در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام والمسلمین افضل آبادی در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

 


كد خبر: 39079  |  تاریخ درج خبر: 1399/09/01  |  کد خبرنگار: 201017
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا