ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نشست تخصصی با عنوان موعود در ادیان ابراهیمی برگزار شد



نشست تخصصی با عنوان موعود در ادیان ابراهیمی به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به صورت وبینار برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، نشست تخصصی با عنوان موعود در ادیان ابراهیمی به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام دکتر مهراب صادق نیا، مدیر گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ابتدای نشست علمی به سیر تاریخی شکل گیری موعود در یهودیت پرداخت و گفت: : یهودیان در طول تاریخ حکومت مرکزی نداشتند جز یک مورد که حضرت داود در اورشلیم حکومتی تاسیس کرد. در سال 576 قبل از میلاد با از بین رفتن حکومت بنی اسرائیل، اندیشه موعودباوری به تدریج در بین یهودیان شکل گرفت که آرزوی تکرار و بازسازی حکومت حضرت داود را داشتند و پیامبران در راستای امیدوار کردن مردم، حکومت حضرت داود را وعده می دادند و در این دوره بحث در مورد آمدن یک دوره بود نه اینکه یک شخص بیاید.
وی با بیان اینکه در قرن 6 قبل از میلاد، توسط پیامبری به نام «اشعیا» موضوع آمدن و ظهور شخصی به نام «امانوئل» مطرح شد که ویژگی های آن عبارتند از: اهل اورشلیم است و از نسل حضرت داود علیه السلام می باشد، ابراز کرد: در قرن 12 میلادی، ابن میمون موضوع موعود را احیا کرد و از بین اصول 13 گانه، دو اصل را به این موضوع اختصاص داد و در همین راستا، در موعودباوری تلمودی به شرایط ظهور موعود، به تاریخ ظهور و اقدامات موعود در عصر ظهور اشاره شده است.
حجت الاسلام صادق نیا، در بخش دوم جلسه به طرح موعود در مسیحیت پرداخت و اظهار کرد: افرادی با مشاهده حضرت عیسی علیه السلام مجذوب اخلاق و رفتار ایشان شدند و آن حضرت را به عنوان «مسیحا» معرفی کردند و در انجیل متی حضرت عیسی با نسب نامه اش ذکر شده است اما منکران این مسأله زمینه اعدام و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی را فراهم نمودند و در روز سوم پس از اعدام، یهودیان بر سر مزار حضرت عیسی حاضر شدند اما ملاحظه کردند که قبر خالی است و حضرت عیسی را می بینند که فرمود: من روزی برخواهم گشت و از آن موقع تاکنون مسیحیان قائل به آمدن حضرت عیسی هستند.
وی در بخش پایانی نشست گفت: اهمیت مبحث موعود در مسیحیت همانند یهود است که انکار آن مساوی با نابودی اساس مسیحیت می باشد.

 

 


كد خبر: 39591  |  تاریخ درج خبر: 1399/10/23  |  کد خبرنگار: 3884
ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
 
نام:
اطلاعات تماس: (تلفن همراه یا ایمیل)
متن:
 
کد امنیتی:       
بالا